Burberry och mode för armén

Burberry och mode för armén

Burberry är ett företag med anor tillbaka till mitten av 1800-talet och är främst kända för sina eleganta kläder av högsta kvalitet. Företaget satsade från början främst på ytterkläder och det är också Burberry som ligger bakom en av vår tids mest användbara tyger, nämligen gabardintygerna.

Men, förutom att ägna sig åt mode har Burberry under lång tid haft ett samarbete med den brittiska armén. Redan 1901 fick företaget i uppgift att designa den nya uniformen för brittiska arméns officerare. Tio år senare tillverkade man kläderna för Amundsens expedition till Antarktis. I samband med första världskriget återgick företaget till att tillverka kläder för militärt bruk. Den här gången genom att skapa ytterligare ett ikoniskt plagg, nämligen Trenchcoaten.

Trenchcoat fick sitt namn efter första världskrigets skyttegravar och blev populär efter att den burits av Humphrey Bogart i Casablanca och Audrey Hepburn i Breakfast at Tiffany’s i mitten av 1950-talet. Men efter detta uppsving sjönk populariteten och företaget ansågs länge vara förlegade och enbart intressanta som tillverkare av ålderdomliga regnkappor.

I slutet av 90-talet lyckades man dock vända utvecklingen genom att utvecka helt nya produkter som klockor, parfym och solglasögon. Tack vare detta steg företaget i popularitet och i dagsläget är de åter ett modehus att räkna med.

writers