Vem bestämmer vad som är modernt?
Plötsligt är chokers på modet igen. Men vem är det egentligen som bestämmer att chokers är inne medan stora axelvaddar och oversizade kostymer från 80-talet är hopplöst ute? För att få svar på frågan måste vi först och främst fråga oss själva, vad är egentligen mode?
I det här fallet talar vi om trender som kommer och går. Det kan handla om att en speciell form på kläderna (som 80-talets axelvaddar) blir moderna eller att en viss färg (som pastellrosa) är inne. Dessa övergripade trender brukar gälla oavsett var kläderna kommer ifrån. Plötsligt har “alla” kläder i den moderna färgen eller formen.
Många modehus använder sig av en tjänst som kallas WGSN för att ta reda på vad som kommer att bli modernt under kommande säsong. WGSN är en av de främsta kundundersökningsfirmorna och ägnar mycket tid och möda åt att ta reda på vad de stora massorna är intresserade av just för tillfället. Det handlar om allt från analyser av surfvanor till vad influencers på instagram har för sig. Men även vilka strömningar som gäller i samhället i stort.
WGSN påstår sig kunna förutsäga trender för upp till två år in i framtiden oavsett om det gäller materialval, färger eller design. Företaget erbjuder även en lång rad andra tjänster som inspiration och mönster till olika designers, mot en avgift naturligtvis. Det här är också en anledning till att det mode som kommer från modehusen ser väldigt lika ut. De har helt enkelt använt sig av prognoser från samma firma.
När plaggen väl har nått marknaden kommer nästa steg i kedjan till vad som gör ett plagg trendigt och det är olika stylister och influencers. Det kan hända att plaggen är svårburna och till en början inte blir populära eftersom “vanliga” människor inte vet hur de ska bäras. Här kommer stylister och influencers in i bilden. Dessa väljer att styla plagget på olika sätt. Kanske stylar en stylist en kändis och visar sig på tv och på bild i tidningar medan influencern skriver på sin blogg eller lägger upp bilder på instagram. På så sätt påverkas vi sedan, via bilder och reportage, att styla plaggen på liknande sätt.
Slutligen handlar det om vad konsumenterna vill ha. Det spelar ingen roll hur trendigt ett plagg är enligt modeskapare och influencers. Om de vanliga konsumenterna inte vill ha det kommer det helt enkelt inte att bli någon storsäljare och kommer förmodligen att hamna i modehistoriens skräphög.